Lyan van Breda

“Geen dag is hetzelfde, en dat maakt het zo leuk”

Toen Lyan van Breda in 2017 begon bij Stouten & Wijnen, kwam hij uit een heel andere hoek. Hij was verantwoordelijk voor de administratieafdeling en certificeringen bij een aannemersbedrijf in de grond-, weg- en waterbouw. Lyan: “Het bedrijf waar ik werkte was klant bij Stouten & Wijnen, en het werk dat zij deden sprak me erg aan. Ik wilde zelf al de overstap maken richting de wereld van accountancy en zij gaven me de kans om dat daar te doen. Sindsdien ben ik blijven groeien en leren binnen de organisatie.”

Van zij-instromer naar controleleider
Lyan begon zijn carrière bij Stouten & Wijnen met het samenstellen van jaarrekeningen, maar al snel kreeg hij de kans om zich te verdiepen in controles. Lyan: “Sinds 2020 focus ik me volledig op het controlevlak, en vanaf 2022 ben ik controleleider. Dit bekent dat ik dagelijks contact heb met de controleklanten en bezig ben met het analyseren van bedrijfsprocessen, het controleren van jaarrekeningen en het aansturen van het controleteam. Daarnaast bespreek ik frauderisico’s en zorg ik er samen met de klant voor dat deze zo veel  worden beperkt. Het is een breed vakgebied waar je constant nieuwe dingen leert.”

Een typische werkdag bestaat voor Lyan niet. Hij vertelt: “Ik ben veel onderweg en vaak bij klanten op locatie. Van februari tot juli ben ik vrijwel elke week bij een andere klant voor de eindejaarscontrole, waar we de jaarrekeningen controleren. Daarna ben ik van september tot het einde van het jaar ook wekelijks op pad voor de interim controle, waar we kijken naar de bedrijfsprocessen en interne beheersing. De klanten variëren van grote internationale handelsmaatschappijen en transportbedrijven tot lokale stichtingen, dus dat houdt mijn werk afwisselend.” Naast het contact met klanten, krijgt Lyan ook veel energie van het opleiden van zijn team: “Ik neem nieuwe medewerkers graag mee in allerlei verschillende opdrachten, zo leer je het meest.”

Over ons - voorstellen Lyan

Een hechte bedrijfscultuur
De cultuur bij Stouten & Wijnen beschrijft Lyan als open en hecht. Hij zegt hierover: “Omdat we een kleiner kantoor zijn, merk je dat er korte lijnen zijn en dat je gemakkelijk bij collega’s binnen kunt lopen. Daarnaast worden er regelmatig leuke uitjes georganiseerd, wat ook bijdraagt aan het hechte gevoel. Soms gaan we een weekendje weg, bijvoorbeeld naar de Ardennen. Dan mogen partners ook mee, dat maakt het extra gezellig.”

“Ze zien hier écht wat ik in mijn mars heb”
In groeimogelijkheden wordt binnen Stouten & Wijnen echt naar het individu gekeken. Lyan: “Ik ben dankbaar voor de kansen die ik hier heb gekregen. De carrièrestappen die ik hier gemaakt heb, waren bij een grotere organisatie denk ik niet mogelijk geweest. Ze zagen hier écht wat ik in mijn mars had, ook al had ik niet de traditionele opleiding. Ze gaven me vertrouwen en de mogelijkheid om te groeien. Inmiddels ben ik ook lid van het managementteam, en ik blijf doorgroeien binnen het bedrijf.”
Het blijven leren en ontwikkelen staat bij Stouten & Wijnen centraal. Lyan: “Ik volg regelmatig trainingen, onder andere via Stichting Audit Only, waarmee we samenwerken. In ons vak ben je ook nooit uitgeleerd, want er verandert elk jaar wel iets.

Uitdaging en afwisseling
Lyan is overtuigd van de voordelen van werken bij een middelgroot kantoor. “Bij ons krijg je vanaf dag één verantwoordelijkheid en klantcontact. Dat is uniek. Je ziet een diversiteit aan bedrijven en vraagstukken, van lokale ondernemers tot internationale klanten. Het werk is uitdagend en afwisselend.”

Zijn advies aan toekomstige collega’s? “Bij Stouten & Wijnen krijg je de kansen en ruimte om jezelf te ontwikkelen, dus grijp die kans vooral! Iedereen staat klaar om te helpen, en er is ontzettend veel te leren op verschillende expertises. Als je ervan houdt om continu uitgedaagd te blijven worden, dan is dit de perfecte plek voor jou.”

Wil jij ook werken bij Stouten & Wijnen?

Neem dan contact op met Brigitte óf Ilse.